Πολιτισμος - Εκδηλωσεις

Τρίπολη: "Αχ, πατρίδα μου γλυκιά.." (photos)

Ένας πρόχειρος και.. "παχύσαρκος"  οπτικοακουστικός "αχταρμάς" προς τιμήν του Αρκά Ιωάννη Γιαννόπουλου στο Πνευματικό Κέντρο της Τρίπολης, Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020. 

Δεν έχουμε πολύ συχνά την ευκαιρία να δούμε τόσα πολλά εμβληματικά στοιχεία του Ελληνικού πολιτιστικού γίγνεσθαι να.."κατακρεουργούνται", όχι λόγω της απόδοσής τους αλλά κυρίως λόγω της χρήσης τους..

Η εκδήλωση που έλαβε χώρα στο Πνευματικό Κέντρο της Τρίπολης την Τετάρτη, 22 Ιανουαρίου 2020, ήταν αφιερωμένη αφενός στον Αρκά Ιωάννη Γιαννόπουλο- ιδρυτή του πρώτου σχολείου για απόδημους Έλληνες στις Η.Π.Α. τον 18ο αιώνα-, αφετέρου αποτελούσε "προοίμιο" για τον εορτασμό των 200 ετών από την έναρξη της Επανάστασης του 1821.

Τελούσε δε υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητρόπολης Μαντινείας και Κυνουρίας και την υποστήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Φυσικά, θα πρέπει να σημειώσουμε πως ήταν προϊόν δημιουργικής "σύλληψης" του γνωστού Αρκά καλλιτέχνη, κ. Δημήτρη Ταλαγάνη. 

Ο..Γιαννόπουλος τώρα δικαιώνεται!

Δεν αναφερόμαστε στον Ιωάννη Γιαννόπουλο αλλά τον κ. Παναγιώτη Γιαννόπουλο, ο οποίος ήταν ο βασικός "υπεύθυνος" για την αλήστου μνήμης παράσταση του "Αρκαδικού Ιδεώδους", πολλά χρόνια πριν, μια παράσταση που είχε δοθεί στο Ηρώδειο..Τότε, η εκδήλωση είχε προκαλέσει, στην καλύτερη περίπτωση, θυμηδία και ειρωνικά σχόλια αλλά και "πολεμική" για το υπέρογκό της κόστος. Ωστόσο, αποδεικνύεται ότι η "φολκλορική" αντιμετώπιση της πολιτισμικής μας Ιστορίας δεν πρόκειται να "υποχωρήσει" εύκολα, ούτε ακόμα και τον 21ο αιώνα..

"Σώσον κύριε τον λαόν σου"..

Η σύγχρονη version του "Αρκαδικού Ιδεώδους" που είδαμε στο Πνευματικό Κέντρο, ήταν, πραγματικά, μια "γροθιά" στο καλό γούστο, την σωστή οργάνωση και την δραματουργική επεξεργασία που θα έπρεπε, υποτυπωδώς, να χαρακτηρίζουν εκδηλώσεις αντιστοίχου ύφους ή φιλοσοφίας.  Δεν θ' ασχοληθούμε με "τεχνικές" λεπτομέρειες, καθώς οι όποιες ατέλειες και αστοχίες είναι, εν μέρει, δικαιολογημένες, λόγω ακαταλληλότητας του χώρου. Άλλωστε, το πρόβλημα δεν ήταν τόσο τα "μέσα", ήταν το "περιεχόμενο". 

Συνοπτικά, θα λέγαμε τα εξής:

Ένας ηχητικός, οπτικός και  λογοτεχνικός "πολτός" εμβληματικών για τον ελληνικό πολιτισμό μουσικών θεμάτων, εικόνων και κειμένων, χωρίς κανένα ειρμό και ουσία.. ....Ούτε ο Γιάννης Σμαραγδής δεν τα έχει "καταφέρει" τόσο καλά..

Δινόταν η εντύπωση πως υπήρχε μια υποτυπώδης προσπάθεια να " ενοποιηθεί" ο χώρος του πρώτου ορόφου του Πνευματικού Κέντρου, ώστε να αποτελέσει μια, συμβολική, "κιβωτό" του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Το μόνο, όμως, που γινόταν σαφές ήταν η ανισότητα, η προχειρότητα και η βιασύνη...Οι προβολές στους τοίχους του Πνευματικού Κέντρου οπτικού υλικού με " ελληνικά  θέματα", διαχρονικού χαρακτήρα, μ' έμφαση στον πολιτισμό , τη θρησκεία και τις πολεμικές " περιπέτειες" της Ελλάδας, θα μπορούσαν να είναι μια πολύ καλή ιδέα, εάν πλαισίωναν ένα περιεχόμενο που θα βασιζόταν σ' ένα σχέδιο και μια , οιαδήποτε, "αρχιτεκτονική".

2-3 λεπτομέρειες ήταν χαρακτηριστικές, όπως η..παραπεταμένη προτομή του Δ. Μητροπούλου, η ίδια η προτομή του Ι. Γιαννόπουλου ( που κατά δήλωση του δημιουργού βασίστηκε στα, γενικά και ασαφή, χαρακτηριστικά της "αρκαδικής" μορφής) και ο..."θρόνος" του Μητροπολίτη Μαντινείας και Κυνουρίας που τον "ανέβαζε" επίπεδο σε σχέση με την κοσμική εξουσία. 

Σε γενικές γραμμές, μια εκδήλωση που θύμισε, μεταξύ άλλων, και τις " επικές" ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου και άλλες ατυχείς στιγμές. Οπωσδήποτε, δεν θα είμαστε στις ΗΠΑ την εβδόμη Μαρτίου για να βιώσουμε τ' αποκαλυπτήρια της προτομής του Ιωάννη Γιαννοπούλου στη Φλόριντα...Είναι σίγουρο πως εκεί το " κιτς" θα είναι ακόμα πιο..συντριπτικό!

Φυσικά, να μην ξεχάσουμε να δώσουμε συγχαρητήρια σ' όσους συμμετείχαν και ταλαιπωρήθηκαν στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης που ήταν  "βαριά", δυσνόητη και "άνιση" χωρίς κανένα λόγο, καμία στόχευση και, εμφανώς, καμία σοβαρή προετοιμασία. Είχε, όμως, εφέ και "φιλοδοξίες"..

 

Κλείνοντας, θα "δανειστούμε" το κλείσιμο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη, κ. Αλεξάνδρου: "Κυρίες και κύριοι , καλή σας νύχτα"...

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.