Στηλες

Pablo Picasso: Ο "σχιζοφρενής" εραστής!

O Pablo Picasso υπήρξε ένας από τους διασημότερους και παραγωγικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1881 στη Μάλαγα της Ισπανίας και πέθανε στις 8 Απριλίου 1973 στη Μουζέν της Γαλλίας.


Πρώτα βγαίνει η ψυχή, λέει ο θυμόσοφος λαός μας και ανταποκρίνεται ακριβώς στον Pablo Picasso, που αν και καλλιτεχνική διάνοια, όσον αφορά τα ερωτικά του, ήταν ο εφιάλτης των γυναικών καθώς όσες αγάπησε τις οδήγησε στην καταστροφή!

Η σεξουαλική του όρεξη παρέμενε έντονη ακόμη και στην ηλικία των 70 χρόνων, ενώ αν μία κοπέλα έμπαινε στο στόχαστρό του έπρεπε να την κατακτήσει ολοκληρωτικά. Μάλιστα συνήθιζε να δωρίζει στις μέλλουσες ερωμένες του ένα χρυσό αγαλματίδιο με όρθιο τον μεγάλο του φαλλό. Ήταν ένδειξη ότι ήθελε να τις κάνει ερωμένες του κι εκείνες υπέκυπταν... 

Η πίστη δεν ήταν στη φύση του, είχε δεκάδες αν όχι εκατοντάδες ερωμένες. Ήταν άνθρωπος των πολλών αντιθέσεων: συχνά ευγενικός κι ευαίσθητος, αλλά από την άλλη απίστευτα εγωιστής, τυραννικός και κυριαρχικός. Ιδιαίτερα απέναντι στις γυναίκες είχε μία σχεδόν σχιζοφρενική συμπεριφορά. Κι όμως ήταν παθιασμένος με τις γυναίκες και δεν άντεχε χωρίς εκείνες στη ζωή του. Βασικό προσόν για να παρατηρήσει μία γυναίκα ο Pablo Picasso ήταν να είναι υποχωρητική και κυρίως... πιο κοντή από τον ίδιο ο οποίος είχε ύψος μόλις 1,63. 

 

Για να ξεπεράσει το κόμπλεξ του με το ύψος ήθελε να κυριαρχεί πάνω στις γυναίκες του σε σημείο απίστευτης σκληρότητας. Φημολογείται ότι είχε πει σε μία ερωμένη του: Για εμένα υπάρχουν δύο είδη γυναικών, οι βασίλισσες και τα χαλάκια της πόρτας.

 

To έργο του εκτίθεται στο Tate Britain στο Λονδίνο έως τις 15 Ιουλίου.

Ερωτική ζωή 

 

Γεννήθηκε το 1881 στη Μάλαγα. Καθώς ο πατέρας του επίσης καλλιτέχνης, σύχναζε σε οίκους ανοχής, έγινε θαμώνας και ο ίδιος από την ηλικία των 13 ή 14. Η ιδέα ότι οι γυναίκες υπήρχαν μόνο για να την άνεση και την ευχαρίστησή του επηρέασε τόσο τη ζωή όσο και τη δουλειά του. Λάτρευε τη μητέρα του από την οποία πήρε και το όνομά του Picasso, αντί για το πατρικό του Ruiz. Μεγάλωσε μέσα στη φτώχεια. Το ταλέντο του ήταν εμφανές από τα πρώτα χρόνια της ζωής του. 

 

Μετά τη σχολή καλών τεχνών της Μαδρίτης, έφυγε για το Παρίσι, το 1900 σε ηλικία 19 χρονών, μαζί με δύο Ισπανούς ζωγράφους. Εκεί, ένας από αυτούς ερωτεύτηκε μία κοπέλα αλλά καθώς ήταν ανίκανος σεξουαλικά δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει τον έρωτά του, κάτι που το έκανε ο ίδιος ο Picasso για εκείνος με αποτέλεσμα ο νεαρός πληγωμένος να αυτοκτονήσει. Για ένα διάστημα ο Picasso ταξίδευε ανάμεσα σε Παρίσι, Μαδρίτη και Βαρκελώνη. Το 1904 έμεινε μόνιμα στο Παρίσι όπου γνώρισε ένα μοντέλο ζωγράφου, την κοκκινομάλλα Fernande Olivier. Άρχισαν να συζούν κ επειδή η γυναίκα ήταν τεμπέλα, έκανε όλες τις δουλειές του σπιτιού ο μετέπειτα διάσημος ζωγράφος. Κι όμως ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένος. Όπως έλεγε αργότερα, αυτό το διάστημα ήταν το πιο ευτυχισμένο της ζωής του. Έως το 1909 είχε αποκτήσει προστάτες και χορηγούς, όπως το ζεύγος συλλεκτών Stein, ενώ τα έργα του άρχισαν να εκτίθενται. 

Όμως η απίστευτη κτητικότητά του οδήγησε τη Fernande στην αγκαλιά ενός Ιταλού ζωγράφου και τον εγκατέλειψε. Ο Picasso εκδικήθηκε κάνοντας σχέση με την καλύτερή της φίλη Marcelle Humbert, που την αποκαλούσε Eva. Αν και το πάθος τους ήταν έντονο, αυτό δεν σταμάτησε τον ζωγράφο από τις ερωτικές σχέσεις με άλλες γυναίκες. Όταν η Eva έπαθε φυματίωση έμεινε στο πλευρό της αν και συνέχιζε τις ερωτικές του σχέσεις, ενώ μετά τον θάνατο της συντρόφου του το 1916 ακολούθησε σχεδόν στρατιά ερωμένων, αλλά ήταν τόσο ανυπόφορος που καμία δεν ήθελε να ζήσει μαζί του. Τότε ο ποιητής Jean Cocteau, του ζήτησε να ζωγραφίσει το σκηνικό για μάι παράσταση μπαλέτου. 

 

Πήγε στη Ρώμη όπου περιόδευαν τα Κόκκινα Μπαλέτα και ερωτεύτηκε μία μπαλαρίνα, τη Ρωσίδα Olga Koklova. Αρχικά η μπαλαρίνα δεν υπέκυπτε αλλά μετά το επίμονο φλερτ του παραδόθηκε στον έρωτά του. Το 1918 την παντρεύτηκε. Αρχικά ήταν ευτυχισμένοι αν κι εκ διαμέτρου αντίθετοι χαρακτήρες. Εκείνος ήταν τύπος μποέμ, αντισυμβατικός και αδιάφορος για την κοινωνική του θέση, εκείνη ήταν αστή, με έντονο ενδιαφέρον για την κοινωνική της θέση και παθολογικά ζηλιάρα. Μαζί απέκτησαν έναν γιο, τον Paulo. Η οικογενειακή ευτυχία διήρκεσε λίγο, καθώς πλέον ο Picasso ήταν πλούσιος είχε υπηρέτες και η Olga δεν είχε οτιδήποτε να κάνει, καθώς είχε εγκαταλείψει για χάρη του την καριέρα της. Έτσι, αποφάσισε να κάνει τη ζωή του συζύγου της ανυπόφορη! Εγκατέλειψε ακόμη και τις κοινωνικές της υποχρεώσεις για να αφιερωθεί σ’ αυτόν τον σκοπό. Η πιο λογική εξήγηση βέβαια ήταν ότι οι συνεχείς απιστίες του άνδρα της την οδήγησαν σε νευρικό κλονισμό. 

Το 1927 ο Picasso γνώρισε μία όμορφη ξανθιά κοπέλα, μόλις 17 χρονών, τη Marie-Thérèse Walter, αν και ο ίδιος ήταν 46. Εκτός από τη δεύτερη σύζυγό του, αυτή η κοπέλα ίσως ήταν η μόνη που τον έκανε πραγματικά ευτυχισμένο. Το 1928 πήρε την οικογένειά του για διακοπές και φρόντισε ώστε και η νεαρή ερωμένη του βρίσκεται σε κατασκήνωση κοντά του. Κάθε πρωί εγκατέλειπε τη σύζυγο και τον γιο του για να συναντηθεί με τη Marie-Thérèse. Ωστόσο, η Olga δεν άντεξε τις απιστίες του, πήρε τον γιο τους και πήγε να ζήσει μόνιμα στη Νότια Γαλλία. Με τη Marie-Thérèse απέκτησε μία κόρη τη Maya το 1935 κι αν και ήταν πανευτυχής δεν σταμάτησε τις παράλληλες σχέσεις. 

 

Η επόμενη κατάκτησή του ήταν μία 29χρονη Γιουγκοσλάβα-Γαλλίδα. Λέγεται ότι οι δύο γυναίκες κάποια στιγμή συναντήθηκαν στο στούντιό του τυχαία και η Marie-Thérèse απαίτησε από εκείνον να επιλέξει. Τότε εκείνος τους είπε να παλέψουν εκείνες για το ποια θα τον κρατήσει. Κι εκείνες πραγματικά πάλεψαν. Η Dora κέρδισε και μετακόμισε στο σπίτι του Picasso, ενώ η Marie-Thérèse με τη Maya έμειναν κοντά σ’ ένα διαμέρισμα. Ωστόσο, ακόμη και τώρα, μόνο ένα χαρέμι θα μπορούσε να ικανοποιήσει τον ζωγράφο. 

Το 1943 κι ενώ το Παρίσι είναι υπό γερμανική κατοχή, συνάντηση δύο Γαλλίδες σ’ ένα καφέ. Τις κάλεσε στο στούντιό του. Η 21χρονη Françoise Gilot του έκλεψε την καρδιά και την πολιορκούσε μήνες προτού εκείνη αφεθεί στον έρωτά του. Μόλις η Dora έμαθε για τη νέα σχέση του έγινε κομμάτια. Μεταφέρθηκε σε κλινική με νευρικό κλονισμό και δεν ξαναέκανε άλλη σχέση λέγοντας «μετά τον Picasso, ο Θεός».

Με τη νέα ερωμένη του περνούσαν πολύ καιρό στην Αντίμπ όπου ζούσε η σύζυγός του Olga. Υποφέροντας από κατάθλιψη και μελαγχολία η Olga έκανε συχνές και ξαφνικές επισκέψεις ενώ λέγεται ότι ζήλευε τρομερά τη Françoise, ώστε της επετίθετο και της προκαλούσε εκδορές και μελανιές. Η Françoise του χάρισε δύο παιδιά, έναν γιο και μία κόρη, αλλά κουράστηκε γρήγορα από τις δουλειές του σπιτιού και τη φροντίδα δύο παιδιών. Ο Picasso την ανάγκαζε να σηκώνεται ξημερώματα και να ανάβει τις σόμπες στο στούντιό του. 

 

Η γυναίκα δεν άντεχε τον ερωτύλο σύζυγό της και βυθίστηκε σε απόλυτη μελαγχολία. Η σωτηρία για τον ζωγράφο ήρθε το 1951 στο πρόσωπο της 24χρονης ποιήτριας Geneviève Laporte. Εκείνος ήταν 70 χρονών. Τον εγκατέλειψε ύστερα από μία ασήμαντη παρεξήγηση. Την ίδια χρονιά η Françoise επίσης τον εγκατέλειψε για έναν Έλληνα εραστή. Τότε ο ζωγράφος «θάφτηκε» στη δουλειά του προσπαθώντας να ξεπεράσει τη διπλή εγκατάλειψη. 

 

Όμως ως παρηγοριά ήρθε με την 27χρονη Jacqueline Roque, που τον αποκαλούσε θεό και του φιλούσε με λατρεία τα χέρια. Κι αν στην αρχή ήταν αδιάφορος απέναντί της, το 1961 την παντρεύτηκε. Σημειωτέον ότι η Olga πέθανε από καρκίνο το 1954. Στα 20 χρόνια που έζησε με την Jacqueline, ο Picasso ζωγράφισε περισσότερα από 400 πορτρέτα της. Προς το τέλος της ζωής του, ο ζωγράφος μετατράπηκε σε ερημίτη, κάτι για το οποίο οι φίλοι του κατηγορούσαν την κτητική Jacqueline, που έδιωξε τα παιδιά και τα εγγόνια του από το σπίτι.

Σε όλη του τη ζωή ο Picasso ακολουθούσε τη συμβουλή ενός γιατρού «κάνε πολύ σεξ και πίνε κόκκινο κρασί». Το 1966 έπαθε καρκίνο του προστάτη κάτι πουτον συνέθλιψε. Πέθανε σε ηλικία 92 χρονών, τον Απρίλιο του 1973, ενώ η Jacqueline έμεινε στο πλάι του μέχρι το τέλος. Πάνω στον τάφο του τοποθετήθηκε το άγαλμα της Marie Thérèse, ίσως της μεγαλύτερης αγάπης της ζωής του. Λέγεται ότι δεν άντεξε το χωρισμό τους και κρεμάστηκε τέσσερα χρόνια μετά. Όσο για την Jacqueline έγινε αλκοολική και το 1986, επειδή δεν άντεχε να ζει χωρίς τον «θεό» της, αυτοκτόνησε με πιστόλι. Η Dora κάποια στιγμή του είχε πει: «Μπορεί ως καλλιτέχνης να είσαι εκπληκτικός, αλλά ηθικά είναι άχρηστος». 

 

Πηγή: DAILY MAIL

 

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.