Σαν Σημερα: Προσωπα

ΣΟΦΙΑ ΒΕΜΠΟ: Η φωνή σύμβολο

Έγινε σύμβολο του έθνους, ταύτισε το όνομά της με το αλβανικό έπος και χαρακτηρίστηκε "Τραγουδίστρια της Νίκης". Δέχτηκε επίθεση με σιδερογροθιά και της απαγορεύτηκε η άσκησης επαγγέλματος. Ηταν η πρώτη που μεταμόρφωσε κοστούμι επί σκηνής και μάλιστα, με τον πιο "φυσικό" τρόπο, "σκίζοντας" ένα φόρεμα... Σαν σήμερα γεννήθηκε η μοναδική Σοφία Βέμπο.

 

Η Σοφία Μπέμπου, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στις 10 Φεβρουαρίου του 1910 στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στην Τσαριτσάνη του νομού Λάρισας και κατόπιν στο Βόλο, όπου οι γονείς της εργάστηκαν ως καπνεργάτες. Η Σοφία Βέμπο διατηρούσε δεσμό με τον συγγραφέα και στιχουργό Μίμη Τραϊφόρο, με τον οποίο παντρεύτηκε τελικά το 1957. Πέθανε στις 11 Μαρτίου του 1978 και η κηδεία της μετατρέπεται σ' ένα πάνδημο συλλαλητήριο.

 

 

 

Ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία τυχαία το 1930, τραγουδώντας σ' ένα ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης. Τρία χρόνια αγρότερα υπέγραψε και το πρώτο της συμβόλαιο στη δισκογραφική εταιρία Columbia, ερμηνεύοντας ερωτικά τραγούδια της εποχής και λόγω της ιδιαίτερης μπάσας φωνής της η καταξίωση δεν άργησε να έρθει.

 


Με την κήρυξη του πολέμου το 1940 ανέλαβε την εμψύχωση των ελλήνων στρατιωτών στο μέτωπο με πατριωτικά και σατυρικά τραγούδια, ενώ πρωταγωνίστησε σε επιθεωρήσεις που προσάρμοζαν το θέμα τους στην πολεμική επικαιρότητα. Όταν τα ναζιστικά στρατεύματα εισήλθαν στην Αθήνα φυγαδεύτηκε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχιζε να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα.


Το 1949 απέκτησε δική της θεατρική στέγη στο Μεταξουργείο. Επανέφερε την επιθεώρηση, ανεβάζοντας έργα που διατήρησαν ζωντανή την παράδοση της λαϊκής σάτιρας και καθιέρωσαν τους μεγάλους κωμικούς μας. Ταυτόχρονα, έβαλε τα θεμέλια μιας καινούριας εποχής για το ελληνικό τραγούδι, λανσάροντας το "αρχοντορεμπέτικο".


Στα μέσα της δεκαετίας του '60 άρχισε να αραιώνει τις θεατρικές εμφανίσεις της και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας αποσύρθηκε οριστικά. Την περίοδο 1967-1974 συμμετείχε στον αντιδικτατορικό αγώνα. Τη βραδιά του "Πολυτεχνείου" άνοιξε το σπίτι της κι έκρυψε φοιτητές, τους οποίους αρνήθηκε να παραδώσει όταν η ασφάλεια χτύπησε την πόρτα της.

 

 

 

Η επίθεση εναντίον της με σιδερογροθιά


Ένα βράδυ, την ώρα που η Βέμπο επέστρεφε από τη βραδυνή της παράσταση στο θέατρο, την πλησίασε ένας Ιταλός και τη χτύπησε δυνατά με μια σιδερένια γροθιά. Παρόλο που η τραγουδίστρια τραυματίστηκε πολύ, δεν το έβαλε κάτω. Όταν την ενημέρωσαν με ανώνυμο μήνυμα ότι τη χτύπησαν για να την παραμορφώσουν και να μη μπορεί να εμφανιστεί στο θέατρο, εκείνη απάντησε "θα τραγουδάω στο ραδιόφωνο".

 

 

 

Η απαγόρευση άσκησης επαγγέλματος

 

Τον Αύγουστο του 1941 η Βέμπο οδηγήθηκε στην Αστυνομία Αθηνών, όπου ο διευθυντής Άγγελος Έβερτ, την ενημέρωσε ότι δεν θα μπορούσε να ξανατραγουδήσει και να εμφανιστεί στο θέατρο. Η εντολή ήταν του Ιταλού συνταγματάρχη, Κ. Μεόλι και μεταξύ άλλων ανέφερε: "Η Διεύθυνσις Αστυνομίας παρακαλείται να καλέσει την καλλιτέχνιδα Βέμπο να παύση την δράσιν της εις το τραγούδι, εις όλα τα θέατρα της Ελλάδος. Εις την ιδίαν θα αφαιρεθή το δελτίον καλλιτέχνιδος και του λοιπού θα απαγορεύεται να ανέλθη επί σκηνής". Ο κόσμος ξεσηκώθηκε και η απόφαση άλλαξε. Η Βέμπο επέστρεψε στο θέατρο και το τραγούδι με αυστηρούς όρους για το ρεπερτόριό της. Η ζωή της όμως είχε αλλάξει.


 

Η κοκέτα που τα είχε δοκιμάσει όλα, που τα είχε φορέσει όλα!


"Η Βέμπο ήταν η πρώτη που μεταμόρφωσε κοστούμι επί σκηνής και μάλιστα, με τον πιο "φυσικό" τρόπο, "σκίζοντας" ένα φόρεμα. Αυτό ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Τα κοστούμια της σκηνής και της ζωής της, έμοιαζαν. Οι φωτογραφίες που βρήκα είναι αποκαλυπτικές: Είτε περπατά στους δρόμους της Νέας Υόρκης, είτε στέκεται στην κορυφή της σκάλας ενός αεροπλάνου, είτε φορά ένα απλό πουλόβερ με φούστα ακουμπώντας σε ένα τραπεζάκι, είτε βρίσκεται ανάμεσα σε στρατιώτες -ήξερε να διαχειρίζεται θαυμάσια τα πλήθη, να εντάσσει τον εαυτό της σ' αυτά- η Βέμπο είναι σταρ. Παρακολουθεί τη μόδα της εποχής της, φροντίζει πολύ την εμφάνιση της, χτενίζει τα μαλλιά της "σκάλες" α λα Ρίτα Χεϊγουορθ, εμφανίζεται με φορέματα θεαματικά και την ίδια στιγμή, εντελώς λιτή, με ένα μαντήλι. Πάντα όμως, με σιγουριά. Διέθετε μία απίθανη αίσθηση της πόζας..." δήλωσε η ενδυματολόγος Εύα Νάθενα στο TheTOC.gr

 

 

Τραγούδια


Νησιώτικα, παραδοσιακά - "Γελάστε κι απόψε (1960)"
Μισιρλού (1947)
Νίκη (1941)
Ας ήταν για λίγο (1943)
Σε μισώ (1951)
Είσαι ο παράδεισος και η κόλαση μου… (1952)
Ραντεβού στην Αθήνα (1944)
Ντα Βίντσι…  (1960)
Λόντρα, Παρίσι, Αθήνα (1944)
Η γαλανή μας χώρα  (1943)
Όχι καινούργιο πόλεμο  (1972)
Τι κι αν χαθείς  (1943)
Θα καθόμουνα πλάι σου  (1947)
Τα δικά σου τα μάτια  (1939)
Ζεχρά  (1938)
Στη Λάρ’ σα βγαίν’ ο Αυγερινός  (1940)
Η ταμπακέρα  (1950)
Σ’ αγαπώ και μ’ αρέσ’ η ζωή  (1955)
Να με παίρνανε τα σύννεφα  (1950)
Η κοκαΐνη (1935)
Χειμώνας (1939)
Το τανγκό της Ψαροπούλας (1940)
Κάνε κουράγιο Ελλάδα μου (1947)
Συνέντευξη Σ. Βέμπο
Το τραγούδι της λευτεριάς(1947)
Καλό σου ταξίδι (1947)
Δεν θέλω (1950)
Δεν είναι αυτή ζωή (1953)
Η ζωή μας είναι λίγη  (1954)
Η θεια μ’ η Αμιρσούδα  (1946)
Μάτια μου μαύρα μου (από ραδιοφωνική επιθεώρηση)
Ποτ πουρί - "Αλήθειες και ψευτιές"

 


ΠΗΓΗ:sansimera.gr/ mixanitouxronou.gr/thetoc.gr

 

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.