Σαν Σημερα: Προσωπα

Άννα Καλουτά: Η Κυρία επιθεώρηση

Είτε με φτερά και μποά, είτε με παγιέτες και πούλιες, είτε με σμόκιν και ημίψηλο, είτε με φουστανέλα και τσαρούχια η Άννα Καλουτά υπήρξε ένα πλάσμα που εξέπεμπε γοητεία και "μαγνήτιζε" τα βλέμματα. Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή η σπουδαία ηθοποιός.

Διέθετε αυτό το "κάτι", πέρα από το αναμφισβήτητο ταλέντο της. Χορευτική δεινότητα, μουσικότητα, αυτοσχεδιαστικός καταιγισμός, υποκριτική ετοιμότητα, αντοχή στον χρόνο, τσαχπινιά και μπρίο, ήταν τα "υλικά" από τα οποία ήταν πλασμένη. Ο ιδιαίτερος τρόπος εκφοράς του λόγου-σήμα κατατεθέν της κι αυτή η "φρεσκάδα" που εξέπεμπε, ανεξαρτήτως ηλικίας, την έκαναν ακαταμάχητη. Κι ήταν «βεντέτα» από γεννησιμιού της. Υπήρχε, μάλιστα ένα ανέκδοτο για τον βεντετισμό της, που το είχε πει ο Κώστας Μανιατάκης. Η δυσκολότερη θεατρική γέννα ήταν αυτή της μαμάς Καλουτά όταν γεννούσε την Αννα. Η οποία Αννα δεν έβγαινε με τίποτα. "Εβγα, μωρό μου" φώναξε κάποια στιγμή απελπισμένη η μάνα της, η κυρά Κατίνα. Κι η Αννα φώναξε: "Ρίξε μου προβολέα να βγω"!

 

Τα πρώτα χρόνια

Η Άννα Καλουτά γεννήθηκε στην Αθήνα στις 29 Σεπτεμβρίου του 1918, αποφοίτησε από την Ιόνιο Σχολή Θηλέων και έκανε σπουδές πιάνου. Η Άννα Καλουτά αφοσιώθηκε στο θέατρο, ενώ ασχολήθηκε με τη χορογραφία, τη σκηνοθεσία και την καλλιτεχνική διεύθυνση.

 

Στο θέατρο πρωτοεμφανίστηκε σε ηλικία τεσσάρων ετών, σε ένα έργο πρόζας, που ανέβηκε από το θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη. Μαζί με την αδελφή της Μαρία δημιούργησαν τα περίφημα "Καλουτάκια". Τα "Καλουτάκια" πήραν το όνομά τους από τη Μαρίκα Κοτοπούλη, όταν συνεργάστηκαν μαζί της στο θέατρο.

 

Το 1927 η Μαρίκα Κοτοπούλη αποφάσισε να ανεβάσει τη Στοργή του Μπατάιγ, ενός σπουδαίου μελογράφου της εποχής. Στο έργο υπήρχαν δύο μικροί ρόλοι κοριτσιών, που έπρεπε στην πιο δραματική σκηνή να πούνε δύο φράσεις. Πού να βρεθούν, όμως, δύο τόσο μικρά κοριτσάκια που να μπορούν να πούνε έστω δύο ατάκες; Η Κοτοπούλη έσπαγε το κεφάλι της, αλλά δεν έβρισκε. Τότε της ήρθε η φαεινή ιδέα! Μα βέβαια! Πώς δεν το είχα σκεφτεί τόσες μέρες; Τα Καλουτάκια θα πάρω!, είπε. Αυτή ήταν η μαγική στιγμή που γεννήθηκαν τα δύο παιδιά-θαύματα". Οι δύο δεσποινίδες Καλουτά από εκείνη τη στιγμή είδαν την καριέρα τους να απογειώνεται.

 

Από παιδιά...γυναίκες!

Μπαίνοντας στην εφηβεία τους, μεταμορφώθηκαν σε δύο πολύ γοητευτικές γυναίκες. Στη μεταμόρφωσή τους αυτή συνέβαλε και ο θεατρικός επιχειρηματίας Ανδρέας Μακέδος, που τις κατηύθυνε να περάσουν από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση και να γίνουν οι πιο περιζήτητες ενζενί της εποχής. Οι δυο τους, πρωτοπόρες πάντα, δεν περιορίστηκαν στα ελληνικά σύνορα, αλλά δοκίμασαν τις δυνάμεις τους και στο εξωτερικό. Πρώτος τους σταθμός η Αίγυπτος, που τους έδωσε τη δυνατότητα να βρεθούν για πρώτη φορά στη ζωή τους στα κινηματογραφικά πλατό και να εξελιχθούν σε κινηματογραφικούς αστέρες.

 

Η γνωριμία με την Μελίνα

Η συμβολή του καλλιτεχνικού διδύμου δεν ήταν σημαντική μόνο πάνω στο σανίδι, αλλά και σε όλες τις κρίσιμες στιγμές της ελληνικής Ιστορίας, όπως την περίοδο της κατοχής. "Όλα για την πατρίδα", έλεγαν και το εννοούσαν. Τόσο πάνω από τη θεατρική σκηνή, όπου έκαναν τη δική τους αντίσταση με τα μηνύματα που περνούσαν, όσο και όταν πρόσφεραν εθελοντική εργασία στα νοσοκομεία αλλά και στον ελληνικό στρατό. Στα χρόνια της Αντίστασης η Άννα εντάχθηκε στο ΕΑΜ... «Όταν άκουσα για αυτή την οργάνωση, είπα: Παιδιά, θέλω κι εγώ να είμαι μία από αυτές που θα δώσουν το δικό τους αγώνα για τη λευτεριά μας», διηγείται στο βιβλίο αναφερόμενη στην απόφασή της να έχει ενεργό ρόλο στον αντιστασιακό αγώνα. Μάλιστα, η ένταξή της στις δυνάμεις του ΕΑΜ έγινε η αφορμή για τη γνωριμία της με τη Μελίνα Μερκούρη. Στη διάρκεια των Δεκεμβριανών βρέθηκε υπό διωγμό από την ΕΛΑΣ και κατέφυγε στο σπίτι της Μελίνας για να κρυφτεί... "Δεν θα ξεχάσω ποτέ την υπέροχη φιλοξενία της Μελίνας στο σπίτι της στο Κολωνάκι", διηγείται. "Έμεινα εκεί για έναν ολόκληρο μήνα μέχρι να περάσει το κακό...".

 

Ο μεγάλος έρωτας

Στο πρόσωπο του Λάμπρου Κωνσταντάρα η Άννα Καλουτά συνάντησε το μεγάλο έρωτα. Εκείνη ντίβα του ελληνικού θεάτρου, εκείνος νεαρός ηθοποιός που είχε κάνει θεατρικές επιτυχίες στο Παρίσι, και απίστευτα γοητευτικός. Η αρχή έγινε κάπως αντίξοα, μιας και οι δυο τους κοντράρονταν έντονα και μάλωναν διαρκώς. Ο έρωτας, όμως, είχε άλλα σχέδια για τους δύο νέους. "Όταν με άγγιζε, ενώ δεν ήθελα, με έπιανε ένα παράξενο ρίγος, πρωτόγνωρο θα έλεγα. Στη σκηνή κάθε βράδυ φιλιόμαστε. Παράλληλα, γυρίζαμε τότε και τους Απάχηδες των Αθηνών στον κινηματογράφο. Εκεί με πρωτοφίλησε με πάθος, τόσο που δεν ξεκόλλαγε τα χείλη του από τα δικά μου στην πρόβα της σκηνής, λίγο πριν από το γύρισμα. Το ξέρεις πως φιλάς ωραία, Αννούλα; μου είπε! Κι εσύ φιλάς ωραία, Λάμπρο μου, του απάντησα. Αυτό ήταν! Από την άλλη μέρα και στην καθιερωμένη σκηνή του έργου φιλιόμασταν κανονικά. Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος". 

 

Κάποια στιγμή έμεινε έγκυος, αναγκάστηκε όμως να χάσει και τα δύο αγόρια από διπλή κύηση, επειδή δεν ήταν παντρεμένοι. Αν και αγαπούσε πολύ τον Λάμπρο, δεν ήθελε να είναι ανύπαντρη μητέρα. Η σχέση τους κράτησε πέντε χρόνια, από το 1949 μέχρι το 1954, με δύο ταινίες στον κινηματογράφο (Απάχηδες των Αθηνών και Εκείνες που δεν Πρέπει να Αγαπούν) που αποτύπωσαν στο πανί τον έρωτα που τους σημάδεψε.

 

Οι αδερφές "χωρίστηκαν"

H Μαρία αποφάσισε να παντρευτεί τον Δημήτρη Κωνσταντόπουλο, μόνιμο νομικό σύμβουλο στο Δήμο Αθηναίων, και να αφοσιωθεί στην οικογένεια εγκαταλείποντας το θέατρο. Η Άννα Καλουτά συνέχισε τη θεατρική της πορεία φτάνοντας στην αποθέωση και χτίζοντας ένα μύθο αξεπέραστο στον καλλιτεχνικό χώρο. Έπειτα από μια πορεία γεμάτη περιπέτειες και καλλιτεχνικές κατακτήσεις η τελευταία εμφάνιση του ιστορικού διδύμου (οι δυο τους βέβαια «ενώθηκαν» μετά το θάνατο του Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, αφού η μία βρήκε μια ζεστή αγκαλιά στην άλλη).

 

Επί 15 χρόνια έκανε περιοδείες στην Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία, Αφρική και Ν. Ζηλανδία, ενώ εμφανίστηκε στη "Salle de Gaveau" στο Παρίσι 1950, στο "Κάρνεγκυ Χωλ" στη Νέα Υόρκη το 1954, στο "Palace Theatre" στο Λονδίνο 1968 κ.α. Παράλληλα, εμφανίστηκε σε 14 ελληνικές κινηματογραφικές ταινίες, ενώ με την αδερφή της Μαρία ηχογράφησαν πολλούς δίσκους στην Ελλάδα και το εξωτερικό ("Μ΄ αγαπά δεν μ΄ αγαπά", "Γερακίνα", "Οι κερασιές", "Η βροχή", "Βεμ - Βεμ"). Η Άννα Καλουτά εμφανίστηκε και σε πολλές τηλεοπτικές σειρές. Υπήρξε μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και έχει τιμηθεί με πολλά διπλώματα ελληνικών πρεσβειών για τις περιοδείες της.

 

Η αυλαία πέφτει

Ο Λάκης Λαζόπουλος αλλά και ο Σταμάτης Κραουνάκης, από τη νέα γενιά των δημιουργών, τίμησαν την προσφορά της Αννας Καλουτά στο μουσικό θέατρο. Τη θεωρούσαν "σημαντική στο είδος της", γι’ αυτό της ανέθεσαν να κάνει φινάλε στην παράσταση στο Ηρώδειο τον Ιούλιο του 2008 (ένα αφιέρωμα στην επιθεώρηση). Mετά το "Χειροκρότημα", ξέφυγε λίγο από τον σκελετό που τής είχαν γράψει η Νικολακοπούλου και ο Κραουνάκης: "Θα ομιλήσω", προειδοποιεί τον Κραουνάκη που θέλει να κάνει φινάλε και μετά απευθύνεται στο κοινό: "Σας αγαπώ πολύ. Δεν ξέρω, μπορεί να είναι η τελευταία μου εμφάνιση, μόνο ο Θεούλης το ξέρει". Ο κόσμος άρχισε να φωνάζει "Όχι!" και εκείνη συνέχισε: "Πάντως, ευχαριστώ τον φίλο μου από 'δω που μου 'δωσε την ευκαιρία να έρθω άλλη μια φορά σε επαφή μαζί σας. Σας ευχαριστώ, σας ευχαριστώ, σας ευχαριστώ!".

 

Τελικά αυτή ήταν όντως η τελευταία της εμφάνιση στο σανίδι αφού δύο χρόνια αργότερα, στις 17 Απριλίου, σε ηλικία 92 ετών η ηθοποιός, πρωταγωνίστρια και θιασάρχης, Άννα Καλουτά άφησε την τελευταία της πνοή.

 

Πηγές: womenonly.gr/enet.gr/protothema.gr/ethnos.gr

 

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.