ΕΛΜΕ Αρκαδίας: Το άνοιγμα των σχολείων είναι ιδιότυπο success story επιστροφής στην κανονικότητα;
Τι αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ για τη συνάντησή της με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Η ΕΛΜΕ Αρκαδίας προώθησε το δελτίο Τύπου-υπόμνημα που απέστειλε η ΟΛΜΕ σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις επαναλειτουργίας των σχολείων, αλλά και αυτό που αναφέρεται στη συνάντηση που είχε η διοίκηση της ΟΛΜΕ με την αντίστοιχη του υπουργείου Παιδείας.
Συγκεκριμένα...
Για μία ακόμα φορά η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ απαξιώνει τους εκπαιδευτικούς και τις ομοσπονδίες τους και αποφασίζει χωρίς κανένα διάλογο μαζί τους ή έστω έγκαιρης επίσημης ενημέρωσή τους για το αν, το πότε και το πώς θα ανοίξουν τα σχολεία.
Η ΟΛΜΕ είχε εγκαίρως καταθέσει τις προτάσεις της στην υπουργό Παιδείας σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων, προτάσεις που και πάλι αγνοήθηκαν επιδεικτικά, παρότι γίνεται όλο και πιο προφανής η πλήρης άγνοια της εκπαιδευτικής πραγματικότητας από πλευράς ΥΠΑΙΘ.
Η ομοσπονδία μας είχε προτείνει, για λόγους ασφαλείας, να μην ανοίξουν καθόλου τα Γυμνάσια, η Α και Β τάξη των Λυκείων και οι μαθητές να προαχθούν χωρίς εξετάσεις, αλλά με τους προφορικούς βαθμούς των δύο τετραμήνων, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν.
Για την Γ λυκείου προτείναμε τα σχολεία να ανοίξουν σταδιακά, ώστε αρχικά να ανοίξουν τα σχολεία στα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί η ύλη και στη συνέχεια, ανάλογα με τις υγειονομικές εξελίξεις, να ανοίξουν και τα υπόλοιπα για να γίνουν οι απαραίτητες επαναλήψεις.
Είναι αδιανόητο το άνοιγμα των σχολείων να χρησιμοποιείται επικοινωνιακά ως στάδιο επαναφοράς στην «κανονικότητα» μετά την πρωτοφανή πανδημία που έπληξε τον πλανήτη!
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να διακυβεύεται η υγεία και η ζωή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών! Το υπέρτατο αγαθό της ζωής είναι πολύ μεγαλύτερο από κάποιες χαμένες ώρες διδασκαλίας!
Η, άνευ διαλόγου, απόφαση ανοίγματος των σχολείων εγείρει πολλά ερωτήματα, ακόμα και μετά την από κοινού συνέντευξη τύπου Τσιόδρα, Χαρδαλιά και Κεραμέως:
Η απόφαση για το κλείσιμο των σχολείων στηρίχθηκε σε επιστημονικά δεδομένα σύμφωνα με τα οποία:
α) τα παιδιά κρατούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, που φτάνει και ίσως ξεπερνά τις 14 ημέρες, μεγάλο ιικό φορτίο στον οργανισμό τους ακόμα κι αν είναι εντελώς ασυμπτωματικά.
β) καταγράφεται υψηλή μεταδοτικότητα του ιού από άτομα με ήπια ή καθόλου συμπτώματα.
Έτσι, τα παιδιά, διατηρώντας υψηλό ιικό φορτίο για πολλές μέρες, θα μπορούσαν, παρότι τα ίδια δεν νοσούν βαριά ή και καθόλου, να διασπείρουν τον ιό, θέτοντας σε κίνδυνο τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Με το σκεπτικό αυτό η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων ήταν από τα πρώτα μέτρα που ελήφθησαν. Ο καθηγητής Τσιόδρας μας ενημέρωσε στις 29.4.20 για νέα επιστημονικά δεδομένα σύμφωνα με τα οποία η μετάδοση από παιδιά σε ενηλίκους είναι ασυνήθιστη, καταλήγοντας όμως στη φράση «κανείς δε μπορεί να αποκλείσει ότι ένα παιδί μπορεί να κολλήσει κάποιον» και χωρίς να αναφέρει ότι δεν ισχύει τελικά η μεταφορά υψηλού ιικού φορτίου από τα παιδιά.
Ο κ. Χαρδαλιάς στην ίδια συνέντευξη είπε: «ο ιός παραμένει εδώ και δεν υπάρχει ούτε εμβόλιο, ούτε αποτελεσματική θεραπεία… και κρούσματα θα έχουμε και νοσηλείες και άνθρωποι θα χάσουν τη ζωή τους. Είναι γνωστό ότι δε συμφωνούν όλοι οι επιστήμονες στο άνοιγμα των σχολείων. Είναι επίσης γνωστό ότι τα διεθνή πρωτόκολλα αναφέρουν ότι «όποιες δομές κλείνουν πρώτες, ανοίγουν τελευταίες».
Μήπως συνεπώς ασκούνται αφόρητες πιέσεις στους επιστήμονες από κυβέρνηση και μεγάλα οικονομικά συμφέροντα να εγκρίνουν την άρση της καραντίνας, πηγαίνοντας κόντρα στην επιστημονική τους άποψη;
Μήπως το άνοιγμα των σχολείων είναι ένα ιδιότυπο success story επιστροφής στην κανονικότητα με την επανεκκίνηση της οικονομίας και της κοινωνίας με νέους όρους;
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων συνεχίζεται, ενώ σε όσες έχει αποφασιστεί η επαναλειτουργία των σχολείων, αυτή συνδυάζεται με δεκάδες χιλιάδες τεστ ημερησίως, κάτι που στη χώρα μας δεν προβλέπεται. Άλλωστε τους μήνες της πανδημίας έχουν πραγματοποιηθεί μόνο 70.000 τεστ στη χώρα μας καθιστώντας την ουραγό σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Θα υπάρξει άμεσα συνολικός προληπτικός διαγνωστικός έλεγχος για μαθητές και εκπαιδευτικούς για την αποφυγή μιας μαζικής διασποράς του COVID 19; Ερωτώμενος από δημοσιογράφους ο κ. Τσιόδρας για τον αν θα υπάρχει έστω θερμομέτρηση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, απάντησε ότι είναι ένα μη ασφαλές μέτρο για εξαγωγή συμπερασμάτων με πολύ μικρή χρησιμότητα. Δεν εξήγησε όμως, γιατί εφαρμόζεται το μέτρο αυτό στα δικαστήρια που άνοιξαν προσφάτως…
Στην κακοστημένη και αντιφατική κοινή συνέντευξη τύπου ακούσαμε προσεκτικά τον κ. Τσιόδρα να μας εξηγεί τους λόγους για την αυστηρή σύσταση ή και υποχρεωτικότητα στη χρήση μάσκας (ανάλογα με το χώρο), στη συνέχεια τον κ. Χαρδαλιά να μας ενημερώνει ότι θα γίνονται αυστηροί έλεγχοι και θα επιβάλλονται πρόστιμα σε όσους δε φορούν μάσκα και λίγα μόλις λεπτά την κα. Κεραμέως να μας λέει ότι η χρήση μάσκας είναι προαιρετική τόσο μέσα στην τάξη όσο και στα σχολικά λεωφορεία!
Τελικά είναι απαραίτητη για την ασφάλεια μας η χρήση μάσκας ή όχι; Προφανώς είναι απαραίτητη εκεί που το κόστος της βαραίνει τους πολίτες αλλά όχι και τόσο απαραίτητη όταν το κόστος της θα έπρεπε αυτοδίκαια να βαραίνει το κράτος…
Λόγω της χρόνιας αδιοριστίας οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ επιβαρημένοι ηλικιακά. Το 47% των Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών είναι από 56-65 ετών. Το 73% των μονίμων εκπαιδευτικών είναι πάνω από 50 ετών.
Πολλοί/ες εκπαιδευτικοί ή μέλη της οικογένειάς τους αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και υποκείμενα νοσήματα. Τι θα γίνει με αυτούς; Θα επιστρέψουν στο σχολείο, όπου η χρήση μάσκας θα είναι προαιρετική, ρισκάροντας τη ζωή των ίδιων και των οικογενειών τους;
Θα θεσπιστούν άμεσα ειδικές άδειες ασθενείας για όσους εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, νοσήσουν, πέρα των προβλεπόμενων, με ειδική επιπλέον μέριμνα για τους εκπαιδευτικούς, που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες; Θα ληφθεί ειδική μέριμνα και για τις άδειες των αναπληρωτών (αναρρωτικές και ειδικού σκοπού), ώστε να μην έχουν περικοπές στο μισθό και το επίδομα μη ληφθείσας αδείας ή στην προσμέτρηση της προϋπηρεσίας τους;
Πως θα γίνουν οι μαζικές μετακινήσεις χιλιάδων αναπληρωτών/τριων αλλά και μόνιμων εκπαιδευτικών στις περιοχές που υπηρετούν; Δεν κρύβονται σοβαροί κίνδυνοι διάδοσης της πανδημίας όταν από την καραντίνα θα περάσουμε ξαφνικά σε μαζικές μετακινήσεις; Που θα μείνουν οι εκπαιδευτικοί αυτοί όταν τα ξενοδοχεία, στα οποία διέμεναν, δεν λειτουργούν;
Η κυβέρνηση παρουσίασε στις 28.4.20 τους κανόνες με τους οποίους θα επιτρέπεται η είσοδος στα εμπορικά καταστήματα που ανοίγουν, οι οποίοι υπαγορεύουν τα εξής:
* Κατάστημα ως 20 τμ: 4 άτομα
* Κατάστημα 20 – 100 τμ.: 4 άτομα + 1 άτομο ανά 10 τμ
* Κατάστημα άνω των 100 τμ.: 12 άτομα + 1 άτομο ανά 15
Δηλαδή το ελάχιστο επιτρεπόμενο όριο είναι 1 άτομο ανά 5τμ που φτάνει μέχρι και το 1 άτομο ανά 10τμ στα μεγαλύτερα καταστήματα. Όταν κατά μέσο όρο μία σχολική αίθουσα είναι μεταξύ 25-50τμ (χωρίς να προσμετράμε τις πάμπολλες λυόμενες αίθουσες, που δεν ξεπερνούν τα 15τμ), με ποιο μαθηματικό τύπο και ποια επιστημονική τεκμηρίωση αποφασίστηκε ότι για τα σχολεία θα ισχύει το 1 άτομο ανά περίπου 1,5-3τμ; Πως είναι δυνατόν να κρατείται η απόσταση του 1,5μ (δηλαδή 7τμ ανά άτομο) που υπέδειξε η κα Κεραμέως όταν μέσα στις αίθουσες θα στοιβάζονται μέχρι 15 μαθητές και ένας εκπαιδευτικός; Που θα βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί όταν η υπάρχουσα χωρητικότητα στα γραφεία καθηγητών είναι ακόμα χειρότερη από αυτή των αιθουσών διδασκαλίας;;
Όσον αφορά στην εκ περιτροπής διδασκαλία στα χωρισμένα τμήματα και την ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων που εξήγγειλε η υπουργός Παιδείας:
α) υπάρχει έστω και ένα σχολείο σε ολόκληρη τη χώρα που έχει τον εξοπλισμό για ζωντανή αναμετάδοση συγχρόνως για όλα τα μαθήματα όλων των τμημάτων;
β) Λύθηκε με κάποιο μαγικό τρόπο το πρόβλημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές που δεν έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό;
Υπενθυμίζουμε ότι το ΥΠΑΙΘ δεν έχει διαθέσει μέχρι και σήμερα ούτε 1€ για αγορά εξοπλισμού ούτε για τα σχολεία, ούτε για τους μαθητές, ενώ οι πλατφόρμες της σύγχρονης ΕξΑΕ εξακολουθούν να μην ανταποκρίνονται τις πρωινές ώρες, που τα δίκτυα είναι υπερφορτωμένα.
Οι μαθητές των Καλλιτεχνικών και Μουσικών σχολείων μετακινούνται μαζικά με σχολικά λεωφορεία. Πως θα εξασφαλιστούν οι απαραίτητες αποστάσεις και τα μέτρα υγειονομικής προστασίας κατά τη μετακίνησής τους, εφόσον η κα Κεραμέως απεφάνθη ότι η χρήση μάσκας στα σχολικά λεωφορεία είναι προαιρετική;
Στις περισσότερες επαρχιακές περιοχές οι μαθητές μετακινούνται από και προς τα σχολεία τους με λεωφορεία των ΚΤΕΛ, στα οποία εισέρχεται και πλήθος πολιτών. Πως θα εξασφαλιστεί η προστασία τους;
Πληροφορούμαστε ότι δίνεται προφορική εντολή στους διευθυντές των σχολείων να προμηθευτούν οι ίδιοι για τα σχολεία τους τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και καθαριστικά επιφανειών, κρεμοσάπουνα κλπ) και μάλιστα όταν η αγορά παρουσιάζει μεγάλες ελλείψεις σε αυτά τα προϊόντα. Η κα Κεραμέως εξήγγειλε κονδύλια (τα οποία προς το παρόν δεν φαίνονται πουθενά επισήμως) για αγορά αντισηπτικών, αλλά όχι για τα υπόλοιπα υλικά που απαιτούνται. Θυμίζουμε ότι οι απλές χειρουργικές μάσκες πωλούνται μέχρι και 2 ευρώ η μία (γι αυτό προφανώς η χρήση τους δεν κρίνεται απαραίτητη και υποχρεωτική στα σχολεία…) Δεν είναι αυτονόητη υποχρέωση του ΥΠΑΙΘ η δωρεάν χορήγηση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς όλων των απαραίτητων μέσων προστασίας και η έγκαιρη και επαρκής προμήθεια τους στα σχολεία μέσω των δήμων;
Οι υπάρχουσες καθαρίστριες των δημόσιων σχολείων επαρκούν, αν δε γίνουν άμεσα προσλήψεις, για τον καθαρισμό τόσων χώρων, δεδομένου ότι θα πρέπει να γίνονται πλέον με μεγαλύτερη συχνότητα ημερησίως και όχι μόνο μετά τη λήξη των μαθημάτων; Οι Δήμοι έχουν εξασφαλίσει προσωπικό και πόρους για τη συνεχή απολύμανση των σχολείων;
Όσα μέτρα κι αν ληφθούν και με δεδομένο ότι τα παιδιά είναι πολύ δύσκολο να συμμορφωθούν σε αυστηρούς κανόνες ατομικής προστασίας και υγιεινής, θα έχουμε αναπόφευκτο συνωστισμό και η κατάσταση ενδέχεται να βγει εκτός ελέγχου με την εμφάνιση νέων κρουσμάτων και με διακύβευμα την ακύρωση, τελικά, των ίδιων των Πανελλαδικών. Σε περίπτωση κρούσματος σε σχολική μονάδα το πρωτόκολλο προβλέπει καραντίνα 14 ημερών για τις άμεσες επαφές του ασθενούς. Τι θα γίνει στην περίπτωση αυτή; Θα μπορούν οι μαθητές, προερχόμενοι από σχολεία με κρούσματα να παραστούν στις εξετάσεις; Θα υπάρχουν οι διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί, που λόγω των μέτρων ο αριθμός τους θα πρέπει να είναι και αυξημένος, για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών;
Γνωρίζει η πολιτική ηγεσία ότι πολλά σχολεία στις μεγάλες πόλεις στεγάζονται κυριολεκτικά σε πολυκατοικίες, χωρίς προαύλιο και τα διαλλείματα γίνονται στους διαδρόμους, όπου είναι αδύνατο να κρατηθούν αποστάσεις;
Η ελλιπής γνώση και ενημέρωση του ΥΠΑΙΘ για την σχολική πραγματικότητα δε μας προκαλεί καμία έκπληξη, την έχουμε δει πολλές φορές, το μέγεθος όμως της προχειρότητας σε ένα τόσο κρίσιμο, για το σύνολο της χώρας, ζήτημα ειλικρινά μας φοβίζει.
Έχουν συνειδητοποιήσει οι υπεύθυνοι της απόφασης για άνοιγμα των σχολείων ότι το σύνολο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αγγίζει το 1,5 εκατομμύριο και συνυπολογίζοντας τα μέλη των οικογενειών τους η απόφαση αυτή επηρεάζει την υγειονομική ασφάλεια του συνόλου της χώρας;
Αλήθεια, τι θα συμβεί στην οικονομία, τη σωτηρία της οποίας επικαλούνται οι αρμόδιοι, αν υπάρξει νέα έξαρση της πανδημίας, με πολλαπλάσια κρούσματα αυτήν την φορά;
Απαιτούμε άμεσα έμπρακτη διαβεβαίωση ότι δε θα κινδυνεύσει κανείς από τους εμπλεκόμενους στη εκπαιδευτική διαδικασία. Ωστόσο, οι καταγγελίες για τις τραγικές ελλείψεις ατομικών μέτρων προστασίας ακόμα στο υγειονομικό προσωπικό, δεν μπορούν παρά να ανησυχούν την εκπαιδευτική κοινότητα!
Δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι θα προστατέψουμε με κάθε μέσο τους συναδέλφους, τους μαθητές και τις οικογένειές τους.
Εάν δε ληφθούν άμεσα, υπεύθυνα, καθολικά και επιστημονικά μέτρα προστασίας της εκπαιδευτικής κοινότητας ο κίνδυνος μόλυνσης τόσο των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση όσο και του συνολικού πληθυσμού μπορεί να πάρει επικίνδυνες διαστάσεις!
Επιμένουμε στην επαναλειτουργία μόνο της Γ Λυκείου και αυτή σταδιακά, αρχικά για όσα σχολεία δεν έχουν καλύψει την ύλη και στη συνέχεια για τα υπόλοιπα, ώστε να γίνουν επαναλήψεις.
Δεδομένου ότι όπως ανακοινώθηκε το επόμενο σχολικό έτος θα αρχίσει νωρίτερα, η κυβέρνηση πρέπει να επισπεύσει τις διαδικασίες και να υλοποιήσει επιτέλους τους μόνιμους διορισμούς που απαιτούνται και να προσλάβει εγκαίρως όσους αναπληρωτές χρειάζονται επιπλέον, διαφορετικά θα είναι ανώφελη η έναρξη των σχολείων από 1η Σεπτεμβρίου.
Επιπλέον, απαιτούμε να ικανοποιηθεί το πάγιο αίτημα της ΟΛΜΕ για μείωση μαθητών ανά τμήμα σε όλες τις τάξεις, καθώς τώρα επιβάλλεται περισσότερο από ποτέ από τις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες.
Σχετικά με τη συνάντηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ με την ηγεσία του Υπ. Παιδείας
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ συναντήθηκε σήμερα, 30 Απριλίου, με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ με θέματα συζήτησης το άνοιγμα των σχολείων και το κατατεθέν προς διαβούλευση νομοσχέδιο.
Για μία ακόμα φορά επισημάναμε ότι θεωρούμε απαράδεκτη την έλλειψη διαλόγου με τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, ειδικά όταν πρόκειται για τόσο σοβαρά ζητήματα και άκρως αντιδημοκρατική την κατάθεση πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας, με βασικά συνταγματικά κατοχυρωμένα ατομικά δικαιώματα να βρίσκονται σε περιορισμό.
Όσον αφορά στο άνοιγμα των σχολείων:
Διατυπώσαμε εκ νέου την πρόταση μας να ανοίξουν τα σχολεία μόνο για τη Γ Λυκείου σταδιακά, αρχικά για όσα σχολεία δεν έχουν καλύψει την ύλη και στη συνέχεια για τα υπόλοιπα. Η απάντηση που δόθηκε ήταν ότι το ΥΠΑΙΘ ακούει τους ειδικούς. Επισημάναμε ότι οι ειδικοί συνιστούν αυστηρά ή και υποχρεωτικά (ανάλογα με το χώρο) τη χρήση μάσκας, με επιβολή προστίμων μάλιστα τους παραβάτες, ενώ για τα σχολεία και τα σχολικά λεωφορεία το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε ότι η χρήση μάσκας είναι προαιρετική. Επίσης, οι ειδικοί συνιστούν απόσταση ασφαλείας το 1,5 μέτρο, άρα 7τμ ανά άτομο, ενώ το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε μέχρι και 15 μαθητές ανά τμήμα όταν οι σχολικές αίθουσες είναι 25-50τμ. Ταυτόχρονα, οι απαραίτητες αποστάσεις δεν μπορούν να τηρηθούν στα σχολικά λεωφορεία που μετακινούν μαθητές Καλλιτεχνικών και Μουσικών σχολείων. Ειδικά δε στην επαρχία όπου η μετακίνηση γίνεται με λεωφορεία των ΚΤΕΛ, στα οποία μεταβαίνουν και λοιποί πολίτες, η επικινδυνότητα είναι αυξημένη. Η μόνη απάντηση που δόθηκε είναι ότι οι μαθητές δεν χρησιμοποιούν σωστά τη μάσκα.
Ζητήσαμε διαγνωστικά τεστ και τεστ αντισωμάτων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, όπως γίνεται σε άλλες χώρες που ανοίγουν τα σχολεία. Η απάντηση ήταν ότι δεν είναι απαραίτητα.
Ζητήσαμε να συμπεριληφθούν όλοι οι συνάδελφοι, μόνιμοι και αναπληρωτές, με ασθένειες και μεγάλη ηλικία στις ευπαθείς ομάδες και συνακόλουθα στις σχετικές άδειες και μας παρέπεμψαν στην οδηγία του υπουργείου εσωτερικών. Ωστόσο, στην οδηγία αυτή δεν συμπεριλαμβάνονται ασθένειες, που οι ειδικοί θεωρούν ότι θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται. Ζητήσαμε, επίσης, ειδική μέριμνα για τις άδειες (αναρρωτικές και ειδικού σκοπού) των αναπληρωτών αλλά δε δόθηκε απάντηση.
Επισημάναμε ότι το άνοιγμα Γυμνασίων και Α και Β Λυκείου είναι ουσιαστικά για 10 μέρες, δηλαδή πρόκειται για επιπλέον μόλις 2-4 ώρες ανά μάθημα και άρα δεν υπάρχει ουσιαστικό μαθησιακό ή παιδαγωγικό όφελος, που να δικαιολογεί το ρίσκο να εκτεθούν μαθητές και εκπαιδευτικοί στον ιό και να διακυβεύει τελικά ακόμα και την διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων. Η απάντηση ήταν ότι για τη διεξαγωγή των εξετάσεων θα δουν τα υγειονομικά δεδομένα που θα ισχύουν τότε.
Όσον αφορά στην ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων, επισημάναμε την ανυπαρξία κατάλληλου εξοπλισμού στα σχολεία, την έλλειψη σύνδεσης στο διαδίκτυο στις αίθουσες διδασκαλίας και ζητήματα προσωπικών δεδομένων. Η απάντηση ήταν ότι έχουν δοθεί δωρεάν δεδομένα από εταιρείες τηλεπικοινωνιών και ότι υπάρχουν ιδιωτικές δωρεές για τάμπλετ. Είναι προφανές ότι αυτά δεν καλύπτουν τις τεχνικές ανάγκες, και ζητήσαμε άμεσα κονδύλια από το ΥΠΑΙΘ.
Για τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών, μόνιμων κα αναπληρωτών, από τον τόπο κατοικίας τους στις περιοχές που υπηρετούν μας ενημέρωσαν ότι επιτρέπονται, όπως για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και ότι δεν θα μπαίνουν σε καραντίνα, όπως μέχρι τώρα προβλεπόταν. Ωστόσο, για την επικινδυνότητα των μαζικών αυτών μετακινήσεων αλλά και για το πρόβλημα στέγασης των αναπληρωτών που διέμεναν σε ξενοδοχεία, που παραμένουν κλειστά δεν δόθηκαν απαντήσεις.
Για όλα τα επιμέρους διαδικαστικά ζητήματα που θέσαμε σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων, μας είπαν ότι θα βγουν σύντομα οδηγίες, που ετοιμάζονται από το ΥΠΑΙΘ σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ.
Όσον αφορά στο άνοιγμα των σχολείων το Σεπτέμβρη, ζητήσαμε να επισπευσθούν οι διαδικασίες διορισμού των εκπαιδευτικών, να γίνουν έγκαιρα όλες οι απαραίτητες προσλήψεις αναπληρωτών και να μειωθεί ο αριθμός ανά τμήμα σε όλες τις τάξεις όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Όσον αφορά στο νομοσχέδιο:
Ζητήσαμε την απόσυρσή του και σε κάθε περίπτωση να μην προχωρήσουν σε καμία κοινοβουλευτική διαδικασία, πριν αρθεί ο περιορισμός των ατομικών ελευθεριών και οι συνθήκες επιτρέψουν στα σωματεία να προχωρήσουν σε γενικές συνελεύσεις, ώστε να γίνει ουσιαστικός διάλογος. Η απάντηση ήταν ότι οι συνθήκες καραντίνας δίνουν το χρόνο σε όλους να διαβάσουν το νομοσχέδιο και να καταθέσουν προτάσεις στη διαβούλευση. Μάλιστα η υπουργός μας προέτρεψε να κάνουμε Γενικές Συνελεύσεις μέσω τηλεδιάσκεψης…
Όσον αφορά στο περιεχόμενο του νομοσχεδίου:
• Για το ηλικιακό όριο εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑΛ, που αποκλείει το 1/3 των μαθητών, επισημάναμε ότι το μέτρο αυτό στερεί μορφωτικά δικαιώματα των ενηλίκων μαθητών, παραβιάζει τόσο ευρωπαϊκές οδηγίες όσο και το άρθρο 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το Κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία…», οδηγεί τους μαθητές στην ιδιωτική εκπαίδευση, θα επιφέρει κλείσιμο τμημάτων και σχολικών μονάδων, θα δημιουργήσει υπεραριθμίες εκπαιδευτικών και θυμίζει εποχές 2013-14. Η δε αιτιολογική έκθεση που αναφέρεται σε δήθεν μείωση του σχολικού εκφοβισμού είναι απαράδεκτη, ατεκμηρίωτη αλλά και ρατσιστική. Η απάντηση ήταν ότι έτσι θα υπάρξει καλύτερη διαχείριση των εργαστηρίων που χρησιμοποιούν τόσο τα ημερήσια όσο και τα εσπερινά ΕΠΑΛ.
• Για την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών η θέση του κλάδου είναι γνωστή και θεωρούμε απαράδεκτο μετά από μία δεκαετία υποχρηματοδότησης της παιδείας, αδιοριστίας και ελλείψεων σε εξοπλισμό και υποδομές να επιχειρείται μέσω της αξιολόγησης να χρεωθούν τα προβλήματα της εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία. Καμία απάντηση δε δόθηκε.
• Επισημάναμε ότι σύμφωνα με την παιδαγωγική επιστήμη ο αυξημένος ανταγωνισμός και η σχολική αποτυχία αυξάνουν το σχολικό εκφοβισμό και τις παραβατικές συμπεριφορές των μαθητών. Η αύξηση των εξεταζομένων μαθημάτων, η αυστηριοποίηση της προαγωγής, η επαναφορά της διαγωγής και της τράπεζας θεμάτων δεν έχουν κανένα παιδαγωγικό έρεισμα, θα επιφέρουν επιπλέον φόρτο στους μαθητές και θα αυξήσουν την προσφυγή στην παραπαιδεία.
• Ειδικά η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια είναι άκρως αναχρονιστική, οδηγεί στο δια βίου στιγματισμό των μαθητών και δεν αντιλαμβανόμαστε το λόγο της επαναφοράς της. Η απάντηση που δόθηκε από την υπουργό είναι ότι «σκοπός του σχολείου δεν είναι μόνο να μάθει γράμματα στους μαθητές αλλά να βγάζει σφαιρικά διαμορφωμένους πολίτες και ως εκ τούτου δεν αξιολογείται μόνο η επίδοση αλλά και η συμπεριφορά»!
• Για τα πρότυπα σχολεία και την δήθεν «αριστεία», επισημάναμε ότι καμία παιδαγωγική θεωρία δεν συνιστά τέτοιου είδους διαχωρισμό των μαθητών και διαφοροποιήσεις στην εκπαίδευση και ότι η συγκέντρωση των «καλών μαθητών» στα πρότυπα σχολεία θα ρίξει κατακόρυφα το μαθησιακό επίπεδο των υπόλοιπων σχολείων, οδηγώντας τελικά σε υποβάθμιση και κατηγοριοποίηση τους. Καμία απάντηση δε δόθηκε επ’αυτού.
• Τέλος, επισημάναμε ότι κάθε εξοστρακισμός γνωστικού αντικειμένου από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα πρέπει να τεκμηριώνεται από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη και ότι θεωρούμε απόλυτα αναγκαία την παραμονή της Κοινωνιολογίας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, παράλληλα με τα Λατινικά.
Είναι προφανές ότι για μία ακόμα φορά δεν πήραμε απαντήσεις στα ζητήματα που θέσαμε ούτε κάποια δέσμευση σε οποιοδήποτε από τα αιτήματα μας.
Αυτό όμως που μας προκαλεί εύλογες απορίες είναι ότι ενώ η υπουργός ισχυρίζεται ότι για όλα τα θέματα που αφορούν στο άνοιγμα των σχολείων ακούει τις οδηγίες και τις προτάσεις των ειδικών, παρά τις προφανείς αντιφάσεις, στα ζητήματα που αφορούν στην παιδαγωγική επιστήμη και την εκπαιδευτική διαδικασία, αγνοεί επιδεικτικά τις προτάσεις των ειδικών, που δεν είναι άλλοι από τους εκπαιδευτικούς.
Σχόλια