Πολιτικη

Παπαηλιού: Συγκεντρωτικό το επιτελικό κράτος του πρωθυπουργού

Σημεία της ομιλίας του βουλευτή Αρκαδίας στην ολομέλεια της Βουλής.

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής για την «Ψηφιακή Διακυβέρνηση» και τις «Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες», είπε, μεταξύ των άλλων, τα εξής : 

Γενικά, δεν μπορεί να υπάρξει και δεν υπάρχει διαφωνία επί ενός νομοσχεδίου που αναφέρεται στην ψηφιοποίηση των λειτουργιών του Δημοσίου, προκειμένου αυτή να εύρει πρακτική εφαρμογή σ΄ αυτό και στις συναλλαγές των πολιτών με αυτό. 

Μετά την ισχυρή επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ και τις τεκμηριωμένες παρατηρήσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, ο αρμόδιος Υπουργός αναγκάστηκε να προβεί σε αλλαγή του τίτλου του νομοσχεδίου, ώστε αυτός να μην είναι ψευδής και παραπλανητικός.    

Επί διακυβέρνησης της ΝΔ, η Βουλή βρέθηκε  για πολλοστή  φορά  ενώπιον  μιάς διαδικασίας κακής νομοθέτησης που εν προκειμένω ήγγιζε τα όρια της  αντισυνταγματικότητας.

Και όλα αυτά γίνονται για την επικοινωνία στην οποία η ΝΔ ομνύει. Εν προκειμένω, με σκοπό, η διακυβέρνηση της ΝΔ να εμφανιστεί ως αφετηρία του ψηφιακού μετασχηματισμού.  

Αυτό που έχει ανάγκη η δημόσια διοίκηση και το οποίο μπορεί να προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία, είναι μία επί της ουσίας, απλοποίηση των διαδικασιών. Απλοποίηση στις διαδικασίες μεταξύ των  υπηρεσιών του Δημοσίου αλλά και στην επαφή-συναλλαγή του πολίτη με την διοίκηση.

Αυτό δεν συμβαίνει με το «επιτελικό» κράτος του πρωθυπουργού, αφού πρόκειται για ένα συγκεντρωτικό και αδιαφανές σχήμα. Έτσι, με το νομοσχέδιο προωθείται η ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας και όχι η απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και κατά συνέπεια  η διευκόλυνση του πολίτη. 

Ακόμη και η έκδοση προσωπικού αριθμού για κάθε πολίτη με τον οποίο θα έρχεται σε επαφή με το Δημόσιο, δεν αποτελεί απλοποίηση διότι αυτός  προστίθεται στους άλλους αριθμούς ταυτοποίησης που τον συνοδεύουν,  όπως ο ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ, δεν τους αντικαθιστά, αφού αυτοί δεν καταργούνται ταυτόχρονα. 

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται  διατάξεις που ρυθμίζουν το πλαίσιο λειτουργίας και τις εφαρμογές, για το σύστημα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, το πρόγραμμα «Σύζευξις 2» για την ευρυζωνικότητα στα δημόσια κτήρια και την «Ενιαία Ψηφιακή  Πύλη gov.gr», στο πλαίσιο της «Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής 2016-2021». 

Όλα αυτά δρομολογήθηκαν και προωθήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, υπό τα Υπουργεία Ψηφιακής Πολιτικής και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, 

Στα σημεία του νομοσχεδίου, με τα οποία ρυθμίζονται ζητήματα του προγράμματος «Διαύγεια», οι «νέες» διατάξεις είναι εξολοκλήρου αντιγραφή ίδιων διατάξεων που καταργούνται !!! Είναι γεγονός ότι το πρόγραμμα «Διαύγεια» αποτελεί ένα σημαντικό έργο προς την  κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού και του κοινωνικού ελέγχου της δημόσιας διοίκησης. Είναι μια ουσιαστική μεταρρύθμιση που όμως θέλει επικαιροποίηση μέσω ενός σχεδίου βελτίωσης και εκσυγχρονισμού, ώστε να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε απαιτήσεις. Το νομοσχέδιο δεν πράττει κάτι τέτοιο. Το μόνο που προβλέπει είναι  η τοποθέτηση ως συντονιστή του προγράμματος  «Διαύγεια» τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών. Επιπλέον επιχειρείται, μέσω του προωθούμενου ενός προσωπικού αριθμού, η αλλοίωση του προγράμματος «Διαύγεια», με τρόπο ώστε να  αποκρύπτονται αποφάσεις που υποκρύπτουν διασπάθιση δημοσίου χρήματος, με πρόσχημα την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Επί της ουσίας χρειάζονται ουσιαστικές ρυθμίσεις για την κυβερνοασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων, τα οποία πρέπει να τυγχάνουν απόλυτης προστασίας, διότι, εκτός των άλλων,  συνιστούν  για πολλούς κεφάλαιο που παράγει υπεραξίες και κατά συνέπεια αντικείμενο εκμετάλλευσης. 

Αναφορικά με τις διατάξεις που αφορούν την αξιοποίηση των εσόδων από τη δημοπρασία του δημόσιου φάσματος συχνοτήτων για την ανάπτυξη των δικτύων νέας γενιάς 5G, το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση μιάς ανώνυμης εταιρείας συμμετοχών, της «Συμμετοχές 5G Α.Ε.», ως θυγατρικής  της «Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας»-του λεγόμενου Υπερταμείου. 

Το ερώτημα που τίθεται, είναι γιατί αυτή η εταιρία να υπάγεται στο Υπερταμείο και το 75 % των πόρων από τα έσοδα της δημοπρασίας του δημοσίου φάσματος συχνοτήτων να διατεθεί για την εξόφληση του δημόσιου χρέους, παρά το γεγονός ότι η χώρα εξήλθε των «μνημονίων» τον Αύγουστο 2018 και δεν υφίσταται σχετική νομική δέσμευση. 

Από τα έσοδα της δημοπρασίας του δημόσιου φάσματος συχνοτήτων, το 25 % των πόρων θα εισρεύσει στο Ταμείο (αμοιβαίων κεφαλαίων) «Φαιστός», τα οποία θα τους διαχειρίζεται, προκειμένου να χρησιμοποιούνται από το Δημόσιο για συμμετοχή σε επενδύσεις ιδιωτών για ανάπτυξη εφαρμογών έρευνας, καινοτομίας, υψηλής εξειδίκευσης και   υψηλής τεχνολογίας 5G. 

Το ζήτημα που ανακύπτει και δεν διευκρινίζεται, είναι σχετικά με τον τρόπο που θα γίνει η διαχείριση των εσόδων, αλλά και με τι κριτήρια θα συμμετάσχει το Ταμείο σε ιδιωτικές επενδύσεις, έτσι ώστε να υπάρχει αντικειμενικότητα, διαφάνεια και υπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. Αυτό μπορεί να γίνει με την αξιοποίηση των πόρων μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. 

Μάλιστα, το νομοσχέδιο αφήνει  «ανοιχτό» το ενδεχόμενο να υπάρξει συμφωνία, ώστε ουσιαστικά το 25 % των εσόδων της δημοπρασίας του φάσματος 5G που θα επενδύει το Ταμείο «Φαιστός», να επιστρέψει στις 3 εταιρείες-παρόχους κινητής τηλεφωνίας, δηλαδή στους ίδιους τους υπερθεματιστές της δημοπρασίας !!!  

Η τροπολογία του Υπουργού Εργασίας  για την υποχρεωτική εξ αποστάσεως εργασία (τηλεργασία) του 40 % των εργαζομένων «που δύνανται να εργαστούν με το σύστημα αυτό» για ορισμένο χρονικό διάστημα, ως μέσον προστασίας από την πανδημία, εγείρει ερωτηματικά και προβληματισμούς, αφού δεν προσδιορίζεται το θεσμικό πλαίσιο εφαρμογής και ελέγχου της τηλεργασίας. 

Πολύ περισσότερο που ο Υπουργός προανήγγειλε ότι το θεσμικό πλαίσιο θα ενταχθεί στην «απειλούμενη» από τον ίδιο τον πρωθυπουργό «μεταρρύθμιση», δηλαδή την πλήρη απορρύθμιση του εργατικού δικαίου.

Πάντως, κατά την παροχή τηλεργασίας δεν πρέπει να θίγεται το καθεστώς απασχόλησης των εργαζομένων, αφού κατ΄ αυτήν μεταβάλλεται μόνον ο τρόπος παροχής της εργασίας. 

Είναι αναγκαία η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου αυστηρού πλαισίου εφαρμογής και ελέγχου της τηλεργασίας, με τρόπο ώστε να προστατεύονται η αμοιβή και τα εργασιακά δικαιώματα και οι εργαζόμενοι να μην περιπίπτουν σε καθεστώς αυθαιρεσίας του εργοδότη.

Σε αυτό το πλαίσιο και ενδεικτικά, επιβάλλεται:

η καταβολή της αμοιβής για κάθε ώρα τηλεργασίας,

η καταβολή του επιδόματος τηλεργασίας (για την κάλυψη των δαπανών του εργαζόμενου για την εργασία στο σπίτι),        

το δικαίωμα στην αποσύνδεση, ώστε ο εργαζόμενος να μην «ενοχλείται» πέραν του ωραρίου εργασίας,

η υποχρέωση ηλεκτρονικής καταγραφής του χρόνου τηλεργασίας στην «Εργάνη»,

η πρόσβαση του ΣΕΠΕ στα συγκεκριμένα δεδομένα για έλεγχο, κ.α. 

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.