Στηλες - Ει εσεις οι απ' εξω

Οι "πρωτόγονοι" των social media

Η οχλοκρατία, το μίσος, η άγνοια και ο κομπλεξισμός σ' όλο τους το μεγαλείο..

 

Είναι δεδομένη η τεράστια, πλέον, επίδραση που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επάνω σ' όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής. Ο Όσκαρ Ουάιλντ είχε γράψει πως "κάθε επίδραση είναι αρνητική, από επιστημονική άποψη, καθώς υποκαθιστά την ελεύθερη βούληση (" Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ")".

 

Προφανώς, πρόκειται για μια ευφυή παραδοξολογία, στις οποίες ειδικευόταν ο Άγγλος συγγραφέας. Ωστόσο, σήμερα και αυτός και πολλοί άλλοι πνευματικοί άνθρωποι- όπως έχουμε συνηθίσει να τους αποκαλούμε- περασμένων αιώνων, θα είχαν "σηκώσει" τα χέρια ψηλά με την.."πυκνότητα" της καθαρής ανοησίας που χαρακτηρίζει τον κόσμο των social media.

 

Και δεν αναφερόμαστε, φυσικά, μόνο στους "συνωμοσιολόγους" που αποτελούν ένα δυναμικό μέρος των παραπάνω μέσων ούτε στους, τραγελαφικά, φερόμενους "influencers", αλλά σε μια πληθώρα χρηστών που χρησιμοποιούν τις δυνατότητες επικοινωνίας που, απλόχερα, προσφέρει η τεχνολογία για να διατρανώσουν τις πεποιθήσεις τους, τον ηθικισμό τους, την..άγνοιά τους, τον φανατισμό τους, τον κομπλεξισμό τους, το σεξισμό τους, την ανικανότητα συνθετικής και κριτικής σκέψης και, τελικά, να "θρέψουν" το αδηφάγο τέρας- που κρύβουν επιμελώς στην δια ζώσης επικονωνία τους καθότι είναι "πολιτικώς ορθοί"..-που λέγεται "εγωκεντρικός ωφελιμισμός".

 

Το δυσάρεστο είναι πως η τάση αυτή έχει γίνει τόσο συντριπτική που, σιγά σιγά, οδηγεί και την πολιτική επικοινωνία στο ίδιο, ολισθηρό "μονοπάτι". Όπως έδειξε και το φαινόμενο "Trump", είναι, γελοιωδώς, εύκολο πλέον ν' αποκτήσει κανείς τεράστια επιρροή επάνω σε μια ετερόκλητη μάζα, γενικώς, "δυσαρεστημένων", μέσω μιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης κι ενός επαναλαμβανόμενου ψέματος. Ο Γκαίμπελς θα ήταν υπερήφανος αλλά θα θεωρούσε εαυτόν "άτυχο" που ο ίδιος έπρεπε ν' αρκεστεί στο ραδιόφωνο..

 

Από την άλλη πλευρά, η όψιμη "ευαισθησία" των εταιρειών που διαχειρίζονται τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης περί "κακής χρήσης τους", δεν πείθει κανέναν. Από τη στιγμή που η ίδια η φύση των μέσων αυτών αποκλείει, ουσιαστικά, κάθε κριτήριο ένταξης, είναι αναπόφευκτο να εξελίσσονται, εν μέρει, σε πομπούς μισαλλοδοξίας. Άλλωστε, η "απάντηση" των ίδιων των διαχειριστών είναι, τουλάχιστον, παιδιάστικη: Για παράδειγμα, το facebook απαγορεύει τη δημοσίευση φωτογραφιών όπου εμφανίζονται συγκεκριμένα σημεία της ανθρώπινης ανατομίας αλλά επιτρέπει, σχεδόν, κάθε είδους "καφρίλα", ακόμα και τη "ρητορική μίσους", εφόσον ο χρήστης μπορεί να την "κρύψει" με, σχετικά, έξυπνο τρόπο..

Μια λύση, που εξετάζουν οι αρμόδιοι στις Η.Π.Α., είναι η ένταξη των "μέσων κοινωνικής δικτύωσης" στα "μέσα μαζικής ενημέρωσης" και η εφαρμογή της ανάλογης νομοθεσίας. Ωστόσο, κάτι τέτοιο, ενώ ισχύει εν πολλοίς, θεωρείται "μη παραγωγικό" και αντίθετο με την αρχή της "ελεύθερης αγοράς", εμπεριέχει δε πιθανές γραφειοκρατικού τύπου επιπλοκές και αντιμετωπίζει την "πολεμική" αυτών που σε οιαδήποτε αντίστοιχη μεταρρύθμιση, "βλέπουν" απόπειρα κρατικού ελέγχου επάνω στην επιχειρηματικότητα.

 

Τι σχέση έχουν όλα τα παραπάνω με την "ελευθερία του λόγου", τη δημοκρατία αλλά και τις διαστρεβλώσεις της..; Αυτό είναι κάτι που θα κληθεί η Δύση να διερωτηθεί, σοβαρά, πολύ σύντομα, καθώς, με δεδομένη την επίδραση των social media και στις εκλογικές αναμετρήσεις ανά τον κόσμο, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα επικρατήσει η διάδοση των, λεγομένων, "φιλελεύθερων αξιών", όπως αρχικά είχε προβλεφθεί, ως "αισιόδοξο σενάριο", από τους "γκουρού" των νέων μέσων.

 

Καθώς, λοιπόν, η "πυξίδα" αρχίζει και δείχνει προς την κατεύθυνση της "εθνικής περιχαράκωσης", με αρκετούς υποστηρικτές της τάσης αυτής να βρίσκονται σε θέσεις ισχύος, τα social media θα μπορούσαν να είναι ένας αρωγός της προώθησης ενός κοινού πολιτισμικού, ανθρωπιστικού γίγνεσθαι που είναι βέβαιο πως υφίσταται.

 

Αλλά, φυσικά, δεν είναι..Ως επιχειρήσεις, ενδιαφέρονται, πρωτίστως, για την συνεχή διεύρυνση της αγοράς τους, χωρίς να "χάνουν τον ύπνο τους" με τις παρενέργειες που, δυνητικά, θα μπορούσε να έχει το νέο "καρκίνωμα" που δημιουργείται, χάρη στην υποκριτική τους συμπεριφορά και την αδιαφορία τους για τα διδάγματα της Ιστορίας, της Κοινωνιολογίας, της Ψυχολογίας και, κυρίως, της Εξελικτικής Βιολογίας..

 

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.