"Σκληρή" αντιπαράθεση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για το "Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων"
Το βασικό θέμα της ειδικής συνεδρίασης "λογοδοσίας" του Περιφερειακού Συμβουλίου της Πελοποννήσου
Η συγκεκριμένη διαδικασία, που έχει υιοθετηθεί από το 2023 και διεξάγεται κάθε δίμηνο, αποτελεί μια, ουσιαστικά, δυνατότητα να υποβάλλονται θέματα "ελέγχου" της πολιτικής που ασκείται εκ μέρους της εκάστοτε διοίκησης ενός Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ωστόσο, έχει υποστεί, συχνά, αρνητική κριτική- ακόμα και από στελέχη της Ν.Δ.-, λόγω του μη αποφασιστικού χαρακτήρα που έχει, εξ' ορισμού. Η πολιτική αντιπαράθεση επί θεμάτων έχει την αξία της, αλλά όταν δεν οδηγεί στη λήψη ουδεμίας απόφασης, αυτομάτως καθίσταται "άνευρη" και, εν πολλοίς, αδιάφορη για την πλειοψηφία των πολιτών.
Το "Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων" και ο τρόπος επιλογής των συμμετεχόντων μαθητών
Η αποψινή συνεδρίαση "λογοδοσίας" του Περιφερειακού Συμβουλίου της Πελοποννήσου, ξεκίνησε με ένα θέμα που κατέθεσε η παράταξη του κυρίου Τατούλη και εισηγήθηκε η κυρία Νικολάκου, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η διαδικασία επιλογής των μαθητών που θα συμμετάσχουν στο λεγόμενο "Περιφερειακό Συμβούλιο Νέων", μια θεσμική πρωτοβουλία της Περιφερειακής Αρχής Πελοποννήσου.
Η κυρία Νικολάκου τόνισε, μεταξύ άλλων, πως: "Δεν είναι στην ορθή κατεύθυνση, οι μαθητές επιλέγουν με δικά τους κριτήρια. Γιατί δεν δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές του Λυκείου να εκπροσωπηθούν με τα συμβούλιά τους, για παράδειγμα; Γι' αυτό είχατε μικρή συμμετοχή". Να σημειώσουμε πως η επιλογή των μαθητών που θα συμμετάσχουν, έγινε με εξετάσεις, μέσω έκθεσης που έγραψαν σε σχέση με το θέμα. Επίσης, λαμβάνεται υπόψη η περσινή βαθμολογία των μαθητών και η γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Ο Αντιπεριφερειάρχης, κύριος Σιδέρης, απάντησε, μεταξύ άλλων: "Είμαστε πρωτοπόροι, είναι ένα θεσμικό όργανο που δίνει στους νέους τη δυνατότητα συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων που τους αφορούν. Δεν θέλαμε να το εκφυλίσουμε. Εμπιστευόμαστε τους νέους και προσπαθούμε να τους προστατεύσουμε. Στην περίπτωση του Περιφερειακού Συμβουλίου των Νέων, έπρεπε να είναι αξιοκρατική και ουσιαστική. Οι γραπτές εξετάσεις παρέχουν μια αντικειμενική πρακτική αξιολόγησης."
Σε γενικές γραμμές, η κριτική που ασκήθηκε απέναντι σε αυτή τη δράση εκ μέρους της Περιφέρειας, εστιάστηκε στον "αποκλεισμό" μέρους της νεολαίας από τη διαδικασία, τον τρόπο επιλογής των συμμετεχόντων αλλά και τη σκοπιμότητα του ιδίου του θεσμού.
Ο κύριος Λαμπρόπουλος, πάντως, τόνισε πως στόχος του θεσμού είναι να "φέρει τα παιδιά πιο κοντά στην αιρετή αυτοδιοίκηση, όχι να δημιουργηθεί ένα παράλληλο Περιφερειακό Συμβούλιο." Επίσης, αφού υποστήριξε πως οι νέοι δεν συμμετέχουν "μέσω γνωριμιών", αλλά μετά από την καλύτερη δυνατή "αντικειμενική αξιολόγηση". Αφού δε υπογράμμισε πως ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου θα "συμπροεδρεύει" του Συμβουλίου, μαζί με ένα μαθητή, δήλωσε πως εφόσον οι ίδιοι οι μαθητές προτείνουν κάποια διαφορετική διαδικασία, "εδώ είμαστε να το ακούσουμε".
Ο πρώην Περιφερειάρχης, Πέτρος Τατούλης, υποστήριξε πως η Περιφερειακή Αρχή "δεν έχει καταλάβει" πως λειτουργούν τα Συμβούλια Νεότητας στην Ευρώπη, τα οποία δεν απευθύνονται μόνο στη "μαθητική κοινότητα", αλλά στο σύνολο των νέων ανθρώπων. Χαρακτήρισε δε "απολυταρχικό" το μοντέλο δημιουργίας του εν λόγω θεσμού που υιοθέτησε η Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Τα επιχειρήματα αντιπολιτευόμενων Συμβούλων προκάλεσαν την αντίδραση συμπολιτευόμενων, οι οποίοι υποστήριξαν πως, ουσιαστικά, τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης έχουν "ρατσιστικό" χαρακτήρα και διέπονται από αντιλήψεις "κοινωνικού ντετερμινισμού" ή "αυτοματισμού". Επί της ουσίας, το Περιφερειακό Συμβούλιο της Πελοποννήσου συζήτησε επί των "νέων", χωρίς να αναφερθεί κάτι.... "νέο".
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως η πρωτοβουλία αυτή της Περιφέρειας έχει και "επίκαιρο" χαρακτήρα, καθώς, ως γνωστό, είναι πρόθεση της κυβέρνησης να επιβληθεί "ποσόστωση" στη συμμετοχή πολιτών κάτω των 30 ετών σε δημοτικούς και περιφερειακούς εκλογικούς συνδυασμούς στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2028.
Τα βασικά στοιχεία της τοποθέτησης του Περιφερειάρχη της Πελοποννήσου
Ο κύριος Δημήτρης Πτωχός ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως υπήρξε έντονος προβληματισμός σχετικά με τον τρόπο- και τη διαδικασία που θα έπρεπε ν' ακολουθηθεί ώστε να υλοποιηθεί ο θεσμός.
"Δεχτήκαμε την εισήγηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα το υποστηρίξουμε με οποιοδήποτε τρόπο, αλλά εάν για οποιοδήποτε λόγο δεν λειτουργήσει, θα σταματήσει. Θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε αλλιώς, εδώ είμαστε ν' ακούσουμε όλες τις προτάσεις. Θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλά πράγματα, είναι μια πρώτη προσπάθεια να προσεγγίσουμε τους νέους και θα πρέπει να το υποστηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις", ήταν κάποια από τα σημεία που τόνισε.